LOADING

Type to search

Editoriale

Eseuri nemuritoare (V)

Share
Dumnezeu nu este un medicament amar care se dă cu de-a sila, ci un fruct oprit și inaccesibil. Așa trebuie prezentat Dumnezeu ascultătorului, dacă vrei ca acela să devină curios de Dumnezeu (Ierodiaconul Savatie BaștovoiÎn căutarea aproapelui pierdut, Ed. Marineasa, Timișoara, 2002, p. 83).
Pentru a dobândi înțelepciunea trebuie să fim capabili de a o primi. Deschiderea Împărăției lui Dumnezeu popoarelor și invitația la ospățul pregătit acelora sunt teme recurente în textele veterotestamentare: Este destulă înțelepciune de dăruit tuturor, nu se termină stocul.
Însă părtășia la masă cu Avraam, Isaac și Iacov, marii patriarhi biblici, ale căror nume se leagă nu doar de un trecut faimos, ci și de un viitor plin de speranță, este o „schimbare de ­locuri la masă”, un transfer de autoritate către noii „fii ai împărăției”. Iar Gazda Cinei împărătești este Stăpânul vieții noastre, nu ca autoritate deterministă de sus, ci „smerit și suveran, smerit întru suveranitate și suveran întru smerenie”. Înțelept este cel ce știe să își aleagă comesenii.
În 1977, o pană de curent de 25 de ore a produs panică la New York. Ce ar fi azi, când adicția față de tehnologie este incomparabil mai mare? Omul modern nu se descurcă fără jucării, care să îi distragă atenția de la marea întrebare: Ce va fi cu el după moarte?
Nu există o luptă posibilă pentru cineva lipsit de o identitate, nici o motivație internă pentru luptă. Avem identitate creștină și luptăm pentru mântuire. Motivația este iubirea.
Poate că este imposibil să porți o identitate fără să devii ceea ce pretinzi că ești. Când voi descoperi cine sunt, voi fi liber. Lăsăm ceva din noi în urmă când părăsim un loc, rămânem acolo, chiar dacă plecăm. Și există lucruri în noi pe care le putem regăsi doar revenind acolo.
Se pare că am alergat într-un cerc mare și m-am întâlnit din nou pe linia de start. Aș prefera să fiu ceea ce Dumnezeu a ales să mă facă decât orice altceva la care m-aș putea gândi; căci a fi gândit, născut în gândul lui Dumnezeu și apoi făcut de Dumnezeu, este cel mai drag, cel mai mare și mai prețios lucru din toate gândurile.
Am trăit prea mult cu durerea. Nu voi ști cine sunt fără asta. Fals. Durerea se vindecă. Dacă încercați să vă priviți prin lentilele pe care vi le oferă alții, tot ce veți vedea sunt distorsiuni; propria lumină și frumusețe vor deveni neclare, incomode și urâte.
Să nu ne întristăm de vom rămâne săraci, pentru că toată veselia lumii se umple de jale, ci să Îi mulțumim lui Dumnezeu pentru toate (Învățăturile lui Neagoe Basarab către fiul său, Theodosie, Ed. Roza Vânturilor, București, 2010, p. 252):
1. Să fim milostivi cu toți oamenii și cu toate gloatele.
2. Să povestim celor neștiutori lucruri de folos sufletesc, să citim Sfintele Scripturi și să le socotim.
3. Să nu mâniem pe Duhul Sfânt prin neascultare și lucruri spurcate.
Permisivitate și interdicție
E important să evităm extremele. Domnul să ne lumineze ce să interzicem copiilor și ce să le permitem, să găsim echilibrul necesar. Nu putem nici permite orice, dar nici interzice totul. E nevoie de un reglaj fin și de multă rugăciune.
Sclavul ofițerului
1. Domnul Iisus intră în cetate. Dacă nu Se făcea Om și nu intra, minunea nu avea loc. Fără inițiativa Lui, omenirea rămânea nevindecată.
2. Ofițerul se apropie de Domnul Iisus. Dacă nu se apropia, minunea nu avea loc. Alți bolnavi din aceeași cetate nu s-au vindecat, deoarece nici ei, nici aparținătorii lor nu s-au apropiat de Iisus.
3. Ofițerul îi cere ajutorul Domnului Iisus. Nu e suficient că s-a apropiat. Putea să Îl ocărască, putea să se laude, dar a ales să ceară ajutor. Să nu  refuzăm ajutorul, atunci când avem nevoie și ni se oferă.
4. Ce răspunde Domnul Iisus? “Voi veni”. Negreșit, degrabă, iute, fără amânare, fără reprogramare peste șase luni.
5. “Spune doar”. Și a zis și s-a făcut.
6. Domnul Iisus îl dă exemplu: Așa să faceți și voi! Să nu vă pierdeți credința!
7. Ofițetul renunță la idoli. Noi renunțăm la idolul Atașament?
8. Ce ne învață blândețea Domnului Iisus: forța fără duritate, iubirea fără agresivitate și mângâierea fără reproș.
9. Nu ni se promite absența necazurilor, ci puterea de a le depăși.
10. Ca omul să afle cum a trăit Domnul Iisus, este nevoie ca Domnul Iisus să trăiască în cel ce vrea să afle.
Viața, scrie Cronin, nu este un coridor drept și ușor de-a lungul căruia călătorim liberi, ci un labirint de pasaje, prin care trebuie să ne căutăm drumul, pierdut și confuz, verificat din când în când pe o alee oarbă. Dar întotdeauna, dacă avem credință, ni se va deschide o ușă, nu poate una la care ne-am fi gândit vreodată, ci una care se va dovedi în cele din urmă bună pentru noi.
Iadul este acea stare în care cineva a încetat să mai spere. Raiul, în schimb, este speranța într-o răsplată extraordinară.
Baal era zeul Naturii și al Ploii, dar sfântul Ilie a arătat că singurul Dumnezeu adevărat este cel ce l-a chemat la misiunea de profet. În cartea a treia a Regilor găsim prima înviere din Sfânta Scriptură: sfântul Ilie îl învie pe Avacum, fiul văduvei din Sarepta, cel pe care – peste două decenii de la acest miracol – îngerul îl va duce în zbor din Ierusalim în Babilon, la profetul Daniel. Mesajul este despre alegere: cu Dumnezeu, niciodată fără El. După ce îl resuscitează pe Avacum, profetul resuscitează întregul popor. Doamne, fă să Te cunoaștem în adierea de vânt subțire, în briza harului veșniciei.
Omul onest trebuie neapărat să fie de acord cu tot ceea ce spune, altfel devine mincinos. Epoca noastră de anxietate este, în mare parte, rezultatul încercării de a face treaba de astăzi cu instrumentele de ieri, adică lipsa noastră de adaptare și de reziliență.
Devenim ceea ce privim. Ne modelăm instrumentele și, ulterior, instrumentele noastre ne modelează. Devenim icoane sau gunoaie.
Nu știm cine a descoperit apa, dar știm că nu a fost peștele. Mai degrabă Adam. Imaginea planetei este asemănătoare unui copil care alunecă pe o coajă de banană, datorită neatenției lui, dar dă vina pe alții. Ne îndepărtăm de adevăr în clipa în care renunțăm la rugăciune.
 
Marius Matei

Preot in Floresti, jud. Cluj. Autor al cărții "Harta credinței. Meditații catehetice pentru copii și adulți", Editura Lumea credinței, București, 2020.

  • 1

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *