LOADING

Type to search

Odoarele Ortodoxiei: Icoana din Sinai

Odoarele Ortodoxiei: Icoana din Sinai

Share

Cea mai frumoasă icoană a Domnului şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos, măcar şi numai pentru unii dintre noi, care o avem la suflet, este această icoană din secolul 6, păstrată la Mânăstirea Sfânta Ecaterina din Muntele Sinai.
Iniţial, icoana a fost datată ca fiind de se­­col 13, însă, în urma restaurării ei în 1962, s-a evidenţiat pictura originală în teh­nică encaustică, ceea ce a indicat că ea este mult mai veche, cel mai probabil tocmai din se­colul 6. Este astfel una dintre puţinele ca­re au supravieţuit furiei iconoclaste. Tehnica encaustică presupunea aplicarea pigmentului în amestec cu ceară fierbinte, dând astfel picturii o extraordinară rezistenţă în timp. Această tehnică a fost folosită încă din antichitate, până în secolul 7, când a fost înlo­cuită de tehnica tempera.
Dimensiunile icoanei Mântuitorului din Sinai (85 cm x 45 cm), dar mai ales calita­tea excepţională a picturii conduc la ipoteza unanim acceptată că ea a fost realizată în Constantinopol, cel mai probabil în vremea împăratului Iustinian (527-565). Ştim că incinta fortificată a mânăstirii şi biserica mare pe care le vedem astăzi au fost ridicate de acest împărat şi este de presupus că el a trimis şi podoabe ctitoriei sale. De aici şi până la concluzia că această minunată icoa­nă a fost dăruită Mânăstirii Sfânta Ecaterina din Sinai de marele împărat bizantin nu mai este decât un pas.
Tipologia icoanei este aceea de Panto­crator (Atotstăpânitor) într-o reprezentare timpurie. Purtând tunică şi mantie, Mântu­itorul binecuvântează cu mâna dreaptă, în timp ce cu stânga ţine o Sfântă Evanghelie ferecată cu pietre preţioase. Ceea ce frapea­ză însă este chipul. Ochii nu seamănă unul cu celălalt, iar gura, puţin asimetrică, îi dă o expresie melancolică. Barba este rela­tiv scurtă, iar părul cade pe umărul stâng.
Într-o epocă frământată de conflicte dogmatice privitoare la relaţia dintre naturile divină şi umană ale Mântuitorului, artistul iconar a reuşit un portret maiestuos şi detaşat parcă de această lume, surprinzând în imagine întreaga dogmă ortodoxă a celor două firi ale Mântuitorului.