LOADING

Type to search

Suntem români, nu părăsim Ortodoxia!

Suntem români, nu părăsim Ortodoxia!

Share

Această replică răspunde unor diversiuni îndreptate împotriva Bisericii Ortodoxe în ziarul local din Oradea, „Jurnalul bihorean”, la 30 mai 2007, într-un articol semnat de Giorgiana Anghel şi Cristian Horgoş. Neacordându-ni-se dreptul la replică în ziarul respectiv, am apelat la bunăvoinţa publicaţiei „Lumea credinţei”. (Pr. paroh Dorin Budău, Ierom. Eftimie Mitra)

Situaţia conflictuală din satul nostru a început o dată cu acţiunile de prozelitism şi pretenţiile exagerate ale Episcopiei Greco-Catolice de Oradea. […] Părinţii noştri au construit această biserică şi nu episcopii catolici care s-au pus stăpâni peste ea doar în acte, nu şi cu truda. Când am revenit la Ortodoxie, am păstrat şi biserica, deoarece e munca părinţilor noştri. Din pricina regimului instalat după 1948, nu am putut realiza această modificare şi în cartea funciară, dar ea tot a noastră a rămas. Suntem ortodocşi pentru că suntem români, şi aşa vrem să rămânem.
În ceea ce priveşte situaţia juridică, nu acceptăm sentinţe date incorect. Cunoaştem cazuri de corupţie a Episcopiei Greco-Catolice în justiţie şi din acest motiv astfel de sentinţe nu prezintă nici o credibilitate morală. […] Le reamintim judecătorilor respectivi că patrimoniul bisericesc are un regim special, recunoscut prin lege. În legea 247 din 19.07.2005 (Legea Proprietăţii) e un articol care spune: „Regimul juridic al imobilelor care au destinaţia ca lăcaş de cult va fi reglementat prin lege specială”. Se pare că noi respectăm legea mai mult decât justiţia din Beiuş şi Oradea! Niciodată un judecător lumesc nu va fi capabil să facă dreptate în cazul nostru. Aceasta ţinând sea­ma şi că justiţia nu ia în considerare felul în care Biserica Greco-Catolică a intrat în posesia unor averi imense în Ardeal, în timpul ocupaţiei austro-ungare. Se pare că se încearcă repetarea istoriei, atâta doar că azi în locul tunurilor lui Bucow se folosesc cu dibăcie justiţia şi scutierii. […]
În acelaşi articol se mai menţiona că am pus copiii între noi şi forţele de ordine, ceea ce nu este adevărat. Faptul că acolo au fost şi 4-5 copii, care au venit cu părinţii lor, nu înseamnă că aceştia „au făcut scut în faţa jandarmilor”. În apărarea Bisericii am fost peste 130 de săteni, şi nicidecum 80, cum s-a menţionat în articolul respectiv. Le mulţumim cu acest prilej şi celor 46 de preoţi care au răspuns chemării noastre în aceste momente de grele încercări.
D-l Jula a spus că părintele Eftimie de la Huta l-a înjurat şi că ortodocşii nu respectă dreptul la proprietate, ceea ce este fals. Părintele Eftimie i-a spus d-lui Jula că este „trădător şi coadă de topor”, deoarece a fost botezat ortodox şi a trecut la uniatism, fiind interesat de aspectul material. […] În ce priveşte patrimoniul parohiei noastre, după cum am mai spus, le dăm pământuri, clădiri şi tot ce mai vor ei, dar biserica nu le-o dăm, pentru că ea este sufletul nostru. În acest sens, preotul nostru a semnat un document redactat de executorul judecătoresc la discuţia din căminul cultural, dar preotul greco-catolic şi d-l Jula au refuzat să-l semneze. Nu-i corect ca noi, 263 de credincioşi, să părăsim biserica pentru o mână de oa­meni care s-au desprins dintre noi. Îi primim oricând în biserica noastră împreună cu noi şi ne bucurăm de ei, precum s-a bucurat tatăl de întoarcerea fiului risipitor. În cazul în care nu vor să participe împreună cu noi la slujbe, au o capelă şi o clopotniţă în sat. Ţinând seama că sunt doar 30, spaţiul respectiv le este suficient. […]
Acestea fiind spuse, noi biserica noastră nu o vom ceda, chiar dacă vom fi criticaţi prin ziare sau bătuţi de scutieri.