LOADING

Type to search

Clericul Chaplin şi parada modei ortodoxe

Clericul Chaplin şi parada modei ortodoxe

Share

Nu ştiu cu ce ochi ar fi privită astăzi o paradă a modei ortodoxe pe malurile Dâmboviţei… La Moscova, însă, pe lângă nenumăratele demonstraţii şi aniversări (Ziua Victoriei, Aniversarea Marii Revoluţii din Octombrie, Ziua Marelui Lenin etc.), una în plus pare să fie întotdeauna binevenită…

Începe să se poarte dress-code-ul…

Codul vestimentar (la modă: dress–code) a avut – şi încă mai are – o semnificaţie socială importantă. Statutul social (în culturile tradiţionale), ocupaţia (bluza albă a asistentelor, roba neagră a avocaţilor ori uniforma şcolară), statutul marital (inelul) şi, nu în ultimul rând, religia (turbanul în religia sikh, kippa la evrei, vălul islamic etc.) – toate acestea nu pot face abstracţie de modă. Mai ales în ultimele decenii, când prezenţa feminină în societate a născut adevărate competiţii vestimentare, speculate intens de creatorii în domeniu.

Prin mijlocirea „stiliştilor”, stările sociale, începând cu anii ‘60 ai secolului trecut, au devenit, după cum prea bine se ştie, tot mai confuze, moda ajungând să transmită semnale false pe paliere întregi ale societăţii. Şi câţi dintre noi, oare, mai realizăm astăzi că am ajuns să fim „îmbrăcaţi” ori să ne modelăm ţinuta vestimentară după stilişti cu apucături morale dintre cele mai vrednice de plâns? Ori că am devenit victime ale unei mode programate, despre care nu e cazul, cred, să deschidem discuţia aici. „Aşa e la modă”, ca să dau doar unul din cele mai nevinovate exemple, face ca mulţi creştini să mai vină chiar şi astăzi la biserică îmbrăcaţi în faimoşii pantaloni blue jeans, „haine de sărbătoare” purtate odinioară doar prin grajduri ori pe întinsele izlazuri de peste Ocean.

Moda în Sfânta Rusie

În ultimele luni, mass-media din Rusia, în frunte cu revistele destinate modei feminine, a avut ca principală temă de dezbatere „dress-code-ul ortodox”. S-a pus chiar problema, la un moment dat, cu ce ar trebui să vină îmbrăcată o femeie ortodoxă la parada de 9 Mai din Piaţa Roşie… Chiar nimeni nu s-ar fi aşteptat ca moda pravoslavnică să se bucure de atâta atenţie. Totul pe nepusă masă. Tirajul dublu al revistelor ori indicii de audienţă ai emisiunilor de modă ortodoxă spun însă totul.

 Astfel, multe femei din Rusia s-au grăbit să ia cu asalt magazinele în căutarea unui material mai bun pentru o rochie nouă (în ciuda bărbaţilor lor, care, văzând cum Ortodoxia începe să le subţieze „bugetul”, au promis că se vor răzbuna, îmbrăcându-se şi ei, de aici înainte, „ortodox”; şi să te ţii, atunci!…).

În fine, croitoresele şi-au redescoperit brusc maşinile de cusut prăfuite din debara; şcolile de designeri, răsărite precum ciupercile după ploaie, au dat comenzi de mii de diplomе cu nume pompoase tipografiilor, iar muftii din Asia Centrală, mai pe faţă, mai pe ascuns, nu au mai contenit cu predicatul împotriva musulmancelor care nu se dau în lături de la modernismul şorţului ori baticului, uitând de vălul tradiţional. Vestimentaţia  pentru biserică ori petrecerile cu bălălaică sunt un exemplu prost pentru islamul din statele post-sovietice. Are grijă, însă, Alah!…

Paradă cu blagoslovenie

Casele de modă, desigur, nu puteau să-şi permită ratarea unei asemenea ocazii,  a unui  atac pe o piaţă virgină, tot mai promiţătoare. Ţinând cont de sensibilitatea lumii bisericeşti la articolele de modă, în presă au început să apară tot mai dese anunţuri de angajare pe post de… „consilieri pravoslavnici de modă”. De aici până la organizarea unei parade a modei ortodoxe nu a mai fost decât un pas. Dar cum orice defilare – după cum prea bine se ştie, de la mujic până la vlădică –nu are loc în Rusia decât sub comanda polcovnicului, casa de modă Estet din Moscova (dar nu numai ea) a alergat pe dată la Patriarhie după „binecuvântare pentru parada modei”. „Prea Cucernice Protoiereu Vsevolod Chaplin, credincioasele noastre fete, alese ca să ajute Biserica Rusă în nobila ei misiune, nu vor nici din ruptul capului să defileze fără blagoslovenie… aşa că binevoiţi… etc.”. Cunoaşteţi, cred, repertoriul… Iar Biserica nu a rămas indiferentă. Au fost Case de modă agreate şi Case neagreate, desigur. S-a vorbit chiar de dedesubturi politico-religioase, ori, de-a dreptul, cum că ar fi ceva necurat la mijloc în toată povestea…

În ritm de cazacioc
şi arii de operă

Părintele Vsevolod Chaplin, şeful Departamentului Sinodal Biserică şi Societate al Bisericii Ruse, în Săptămâna Luminată (28 aprilie), prezent fiind la o paradă a modei ortodoxe, organizată de o mare casă de bijuterii din Moscova, a „prins din mers” discursul pieţei, pronunţându-se împotriva câtorva elemente „prea naţionale” ale unor colecţii. Salutând audienţa cu „Hristos a înviat!”, după ce a citit felicitarea pascală a Patriarhului Kirill, el a pus accentul, într-o scurtă cuvântare, pe însemnătatea învierii trupului, pe faptul că trupul arată adeseori starea lăuntrică a omului.„Curăţia lăuntrică, conţinutul spiritual, este mai presus decît latura naţională. Când ni se prezintă forţat ceva rusesc, nu e neapărat interesant” – a specificat Chaplin. Protoiereul şi-a exprimat speranţa că oamenii în haine precum cele prezentate vor apărea tot mai des pe stradă. „Defilarea” de pe podium a fost dublată de melodii populare, arii de operă ori fragmete din musical-uri celebre.

Tot mai Sfânta Rusie
şi noua revoluţie…

Ultima paradă a modei ortodoxe, la care au luat parte designeri vestiţi din Rusia, s-a încheiat cu o conferinţă de presă. În cadrul conferinţei, Viktor Militarev, unul dintre organizatori, a anticipat o campanie denigratoare împotriva Bisericii, vorbind despre existenţa unui „anticlericalism programat” în Maica Rusie „acţiunile popilor” pe târâm social nefiind văzute deloc cu ochi buni.

Totul s-a încheiat cu vin, ouă roşii şi cozonac; o bună ocazie de a pune la cale (la modul serios, desigur) un festival de artă culinară pravoslavnică. Şi nu e de mirare că unele bloguri şi site-uri ruseşti au început deja să vorbească despre Evanghelia după Mao-Kirill: Cum trebuie să se îmbrace un pravoslavnic rus? Ce, când şi cum trebuie el să mănânce? Ori: După rezolvarea problemei pe plan intern, ar mai fi posibil, astăzi, exportul  de revoluţie? Să te cruceşti, nu alta!