LOADING

Type to search

Ortodoxie si traire

Despre sihastri

Share

Un sihastru cunoscut de lume nu e un sihastru.

Un calugar, un ascet doritor de sihastrie, adica de retragere din lume, nu se poate numi sihastru atâta timp cât în jurul său roiesc ucenicii, vizitatorii, căutătorii de duhovnicie sau enciclopediştii de aghiografice. Orice sihastru care-şi etalează nevoinţa şi permite accesul la elementele din care ea e alcătuită istoric, experienţe, evenimente, trăiri, etc.) nu se mai poate considera un veritabil sihastru. El nu mai face parte din rândul celor retraşi din lume, pentru că e deja în lume, lumea are cunoştinţă de el, lumea reacţionează la informaţiile despre el, lumea se raportează într-un fel sau altul la el. Şi el se raportează la lume, chiar dacă la modul pasiv, indiferent.

Un adevărat sihastru fuge de lume, o ocoleşte, o izolează. Nu permite nici o apropiere, nu se amăgeşte cu duhul slavei deşarte luând ucenici pe motiv că exemplul trebuie urmat, nu se lasă antrenat în top-uri duhovniceşti. Nu se mulţumeşte să devină imun la lume, ci luptă pentru a nu o mai întâlni pe cărările restului de viaţă pe care o mai are de trăit. De aceea cred că Maria Egipteanca a fost un sihastru în înţelesul autentic şi real al cuvântului atâta timp cât a rămas necunoscută lumii.

Biserica foloseşte câţiva termeni exotici, fermecători pentru adevăraţii sihaştri. Îi numeşte “pe cei din munţi şi din crăpăturile pământului”. Pe cei pe care noi nu-i ştim, deşi suntem conştienţi că, undeva, ei există.

Daniel Valean

2 Comments

  1. ioDan 27 decembrie 2016

    Aveți dreptate. M-am mirat și m-a durut sufletul când am văzut o „pustnică” drăguță, zâmbitoare, pozată alături de fratele Ioan Baron, ucenicul pustnicilor din M-tele Rarău !

    Răspunde
  2. Anonim 27 decembrie 2016

    Si totusi, prin reteta lui de sihastrie, el îl propovaduieste pe Dumnezeu, arata un urcus si altora. Este suferinta lui sa-i suporte pe ucenici, cu zumzetul lor, din lume. Topurile duhovnicesti le fac altii, noi, jurnalistii cei destepti. As vrea sa pot fi ucenicul unui sihastru si m-ar durea sa nu-l gasesc niciunde, fiindca l-a doborat prudenta de slava desarta. Este o frica ce poate fi si ea biruita, spre folosul aproapelui insetat de Domnul.

    Răspunde

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *