LOADING

Type to search

Sfantul Mucenic Dimitrie, Izvoratorul de Mir

Sinaxar

Sfantul Mucenic Dimitrie, Izvoratorul de Mir

Share

Sfantul Mucenic Dimitrie, Izvoratorul de Mir

Sfantul Mucenic Dimitrie, Izvoratorul de Mir, este cinstit pe dată de 26 octombrie. A trăit în timpul împăraților Dioclețian (284-305) și Maximian (286-305). Din viață să, înscrisă în Sinaxare, aflăm că a fost fiul prefectului din Tesalonic. După moartea tatălui sau, a fost numit guvernator al Telefonicului. Ținând seama de faptul că Dimitrie nu a ascuns că este creștin, a fost întemnițat. În vremea aceea, creștinii erau trimiși să lupte cu gladiatorii. În aceste lupte, creștinii erau victime sigure.

Potrivit tradiției, Nestor – un tânăr creștin, cere binecuvântarea de la Sfântul Dimitrie să-l omoare pe Lie, gladiatorul favorit al împăratului, pentru a pune capăt luptelor sângeroase. Dimitrie îl va însemna cu semnul sfintei cruci pe frunte și îi va spune: “Du-te și pe Lie îl vei birui, iar pe Hristos Îl vei mărturisi”. Prin rugăciunile Sfântului Dimitrie, Nestor reușește să-l străpungă cu lancea pe Lie. La finalul acestei lupte, împăratul Maximian poruncește că lui Nestor să i se taie capul, iar Dimitrie să fie străpuns cu sulițele. Din trupul lui Dimitrie, nu a curs sânge, ci mir tămăduitor de boli.

Sfântul Dimitrie a fost martirizat la Sirmium (Sremska Mitrovita, în Serbia), iar moaștele sale au fost aduse în Tesalonic, pe 26 octombrie 413. Biserica actuală în care se află moaștele Sfântului Mucenic Dimitrie a fost construită la puțîn timp de la incendiul bisericii ridicate de guvernatorul Leontie, din anii 626-634. A fost transformată în moschee în anul 1493 și redată cultului creștin în 1912.

Când vine vorba de Sfântul Dimitrie, grecii afirmă că trebuie să vorbim de doi sfinți distincți:Sfântul Dimitrie de la Tesalonic, fiul guvernatorului, cinstit pe 26 octombrie și Sfântul Dimitrie de la Sirmium, diacon care și-a dat viață pentru Hristos și este pomenit pe 9 aprilie. Nu știm dacă această ipoteza a grecilor este adevărată. Nu avem un răspuns final din partea cercetătorilor pentru această problema.

Sfântul Mare Mucenic Dimitrie – ocrotitorul orașului Tesalonic

Sfântul Mare Mucenic Dimitrie este ocrotitorul orașului Tesalonic. Comunitatea creștină de aici a fost înființată de Sfântul Apostol Pavel, în timpul celei de-a două călătorii misionare. În ziua de 26 octombrie, în Tesalonic se organizează pelerinaje și procesiuni la sfintele sale moaște. Punctul culminant al sărbătorii îl constituie deschiderea raclei în care sunt păstrate cinstitele moaște ale Sfântului Dimitrie. Raclă este așezată în partea stânga a naosului, într-un mic paraclis din marmură și împodobit cu fresce din viață sfântului.

Episcopul care participa la această sărbătoare, se roagă înaintea raclei, apoi sfințește untdelemnul pe care îl toarnă peste mirul izvorât din sfintele sale moaște. Acest ulei sfințit unit cu mirul izvorât în chip minunat este dăruit credincioșilor spre dobândirea sănătății sufletești și trupești.

Sfântul Mare Mucenic Dimitrie în iconografie

În primele reprezentări, Sfântul Mucenic Dimitrie nu apare că fiind militar, ci într-un costum civil care aparținea clasei senatoriale. Amintim că în anul 2000, David Woods a lansat o ipoteza legată de cultul Sfântului Dimitrie, în care susține că acest cult s-a dezvoltat prin mutarea moaștelor mucenicilor militari Chelidonius și Emeterius, din Spania la Tesalonic. Guvernatorul Leontie va primi vindecare în urmă sărutării acestor moaște, în anul 413. Dorind să afle cui aparțin moaștele, David Woods precizează că s-a interpretat greșit inscripția de la locul moaștelor.

S-a citit Demeterius în loc de Emeterius. Această ipoteza, ar putea fi un răspuns la reprezentarea iconografică a Sfântului Dimitrie în chip de militar.

Pe o gravură în fildeș din secolul al X-lea întâlnită în Constantinopol, Sfântul Dimitrie este reprezentat că soldat de infanterie. Însă, o icoană din secolul al XI-lea din Sinai îl arată că fiind civil.

O altă icoană din Sinai, datând din perioada cruciadelor, pictată în a două jumătate a secolului al XII-lea, îl înfățișează pe Sfântul Dimitrie alături de Sfântul Gheorghe. Cei doi sunt reprezentați călare, Sfântul Dimitrie pe un cal negru, iar Sfântul Gheorghe pe un cal alb.

În timp ce Sfântul Gheorghe este reprezentat împungând cu sulița un balaur, Sfântul Dimitrie este înfățișat învingându-l pe gladiatorul Lie. Având în vedere că Sfântul Dimitrie l-a învins pe Lie prin rugăciune, nu direct în lupta, această reprezentare face trimitere la războiul nevăzut. În icoanele recente, mai ales din Grecia, în spatele Sfântului Dimitrie apare în fundal, Turnul Alb din Salonic.

Originea numelui Dimitrie

Originea numelui Dimitrie e grecească și amintește de vechea zeiță Demeter. Creștinismul a impus numele masculin Demetrios, explicat uneori că simplificare a lui demometer, “maică poporului” (demos = popor; meter = mama), pronunțat în neogreacă dimomitir. La noi, pe lângă numele bărbătești Dumitru, Dimitrie (cu prescurtări că Mitrea, Mitru, Mitu, Dima și diminutive că Mitrus, Mitrut, Mitrel, Mitrică, Mitus, Mitel, Mitică, iar uneori Mitty, sub influență occidentală), există și numele femeiesc Dumitra (de unde Mită și alte forme diminutivate).

Troparul Sfântului Dimitrie

Mare apărător te-a aflat întru primejdii lumea, purtătorule de chinuri, pe ține cel ce ai biruit pe păgâni. Deci, precum mândria lui Lie ai surpat și la lupta îndrăzneț pe Nestor l-ai făcut, așa Sfinte Dimitrie, pe Hristos Dumnezeul roagă-L să ne dăruiască nouă mare milă.

Adrian Cocoșilă

Sursă: Creștin Ortodox.ro

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *